Ha minden amerikai nő követné az orvosi ajánlást és hat hónapos koráig kizárólag szoptatná gyermekét, az USA egészségügyi kiadásai évente 13 milliárd dollárral csökkennének, és 911 haláleset lenne megelőzhető - a Pediatrics folyóirat új számában megjelent elemzés szerint.
A média több helyen is tudósított arról az új tanulmányról, ami azt állítja, hogy a dokozahexánsav és más omega-3 zsírsavak – amelyek az anyatejben természetesen előfordulnak és amelyeket esetenként a csecsemőtápszerekbe is beletesznek – nem teszik a gyerekeket intelligensebbekké.
„Az az igazság, hogy a szoptatás nem több, mint norma. A mesterséges táplálás pedig nem ugyanaz, és nem felsőbbrendű, inkább tökéletlen és alsórendűbb a szoptatásnál. Ezek súlyos szavak, de megvan a megfelelő helyük a szótárunkban.”
„Ha szoptat, a legjobb lehetőséget választja, hogy kisbabájának a lehető legjobb életkezdetet biztosítsa. A szoptatás csodálatos előnyei egész életükre kihatnak.” - mondja a szoptatási tanácsadó. És az anya a tápszert választja. Vajon miért?
Felkészültél?
A Szoptatás Világhete 2009-ben
A Londoni Egyetem kutatói felfedezték, hogy az anyatejben lévő egyik összetevő védi és helyreállítja az újszülöttek érzékeny bélnyálkahártyáját.
Az összetevő, aminek pankreatikus szekretoros tripszin inhibitor (PSTI) a neve, legnagyobb mennyiségben a kolosztrumban – a szülés utáni első napokban termelődő tejben – található.
A Szoptatás Világhetének 2008-as jelmondata: Aranyat érő támogatás
Segítsünk minden anyát abban, hogy a legjobb életkezdést biztosítsa gyermekének! A szoptatással mindenki nyer!
2008 az olimpia éve, augusztus 8-24-ig az egész világ a sportolók küzdelmét figyeli. Augusztus 1-7-ig ünnepeljük a szoptatás hetét. A WABA arra buzdít, hogy ebben a szellemben küzdjön mindenki, aki valamit is tehet azért, hogy az édesanyák megkapják az aranyat, vagyis megadhassák kicsinyüknek azt a különleges ajándékot, ami valójában minden kisbabának járna: fél évig kizárólag szoptassák gyermeküket, és folytassák a szoptatást, megfelelő kiegészítő táplálás mellett két éves korig, vagy tovább.
„És azt hallottad, hogy Rózsikának is milyen vizes volt a teje? Hát mitől hízott volna az a szegény gyerek?” Rémtörténetek, féligazságok vagy teljes tévedések tömegével találkozik minden anya nap mint nap.
Születésekor az újszülött steril, de attól kezdve sok mikróbával találozik. Ezeknek a mikróbáknak a többsége teljesen ártalmatlan, sőt védő szerepe van, egy részük azonban – néha igen veszélyes - fertőzéseket okozhat a csecsemők szervezetében.
A szoptatás jótékony hatással van a kisbaba testének minden részére - lássuk a listát:
Agy: A szoptatott gyermekeknek magasabb az IQ-juk. Az anyatejben lévő koleszterin és más zsírfajták segítik az idegszövet növekedését.
Szem: A látásélesség jobb az anyatejjel táplált babák esetében.
Fül: A szoptatott csecsemők körében ritkábbak a fül fertőzéses betegségei.
Száj: Az egy évnél tovább szoptatott gyermekek esetében ritkábban van szükség fogszabályozásra. Az arcizmok a szopásnak köszönhetően jobban fejlődnek. Az anyatej ízének finom változásai előkészítik a kisbabát, a szilárd ételek széles választékának elfogadására.
A Szoptatás Világhete a leghatásosabb figyelemfelkeltő eszköz a szoptatási kezdeményezések népszerűsítésére. 1992 óta minden évben, napjainkban már a világ 120 országában ünneplik az UNICEF, a WHO és a FAO jóváhagyásával. A Szoptatás Világhetének teljes körű szervezését a WABA malajziai központja végzi, ahol kiválasztják az adott év témáját és jelmondatát. Az általuk készített tájékoztató anyagok segítenek a Szoptatás Világhetének országos vagy helyi szintű megünneplésében.