Amire senki nem készít fel az első gyermeked születése előtt
Laura LaRocca

Azt hittem, igazán jól felkészültem az első babám érkezésére. Számtalan könyvet elolvastam a várandósságról, gyermekszülésről, szoptatásról. Jártam szülésre és szoptatásra felkészítő tanfolyamra is. Rengeteg csecsemőkkel és gyerekekkel kapcsolatos tapasztalatot szereztem már korábban, és sokszor beszélgettem nagyokat a gyerekek szüleivel is.
És még így is kétségbeejtően felkészületlen voltam. Semelyik olvasmányom nem írt arról a kétségbeesésről, amit akkor éreztem, amikor a kisbabám vigasztalhatatlanul sírt. Nem írtak arról sem, mennyire borzalmasan kialvatlan leszek. Vagy hogy kerülni fogom a tükröket, mert már nem is emlékszem, mikor fésülködtem utoljára. Senki nem mondta, milyen bűntudatot fogok időnként érezni (gyakran olyan dolgok miatt, amikre semmilyen hatásom nincsen), vagy hogy milyen ingataggá válik az önbizalmam.
A legtöbb várandós kismamához hasonlóan felkészültem a vajúdásra és a kitolásra, sőt, még a szoptatásra is, de arra nem, ami ezek után következik. Ennek egyik oka az, hogy az anyává válás valódi természetéről – ami általában nem egyezik legtöbbünk naiv elképzeléseivel – senki nem beszél.
The World Health Organization issued updated guidelines for improving efforts to prevent mother-to-child transmission of HIV by testing women earlier in their pregnancies and testing and treating infants sooner after their births, the Wall Street Journal reports.
A Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism c. folyóiratban nemrég megjelent tanulmány szerint azoknál az édesanyáknál, akik egy bizonyos típusú antidepresszáns gyógyszert szednek, a szülés után késhet a tejbelövellés, ezért nekik fokozott támogatásra van szükségük ahhoz, hogy szoptatni tudják gyermeküket.
Az Academy of Breastfeeding Medicine állásfoglalása
New Rochelle, NY, January 13, 2010 – A cikkek, amelyek azt adják hírül, hogy a „szoptatás közel sem olyan jótékony hatású, mint korábban gondolták” nélkülözik a tényeket.
A riporterek papagájként ismétlik a Norvég Tudományegyetem sajtóközleményét, amely így kezdődik: „Bűntudata van, amiért nem szoptatta a gyermekeit vagy nem elég ideig? Nyugodjon meg. Egy új kutatás úgy találta, hogy az anyatej nem is annyira fontos sem az anya, sem a gyermek egészsége szempontjából.”
CAPE TOWN (Reuters) – Új kutatási eredmények szerint az anyáról a csecsemőjére terjedő HIV fertőzés kockázata jelentősen csökkenthető, ha az anyát hosszantartó vírusellenes kezelésben részesítik a várandósság és a szoptatás alatt. Ezért az Egészségügyi Világszervezet felülvizsgálja 2006-os ajánlását az antiretrovirális szerek várandós nőknél történő alkalmazásáról. Az új irányelvek előreláthatólag 2009 végén látnak napvilágot.
Az Amerikai Ideggyógyászati Akadémia - április 25. és május 2. között Seattle-ben tartott - 61. ülésén bemutatott új tanulmány eredményei szerint a szoptatás jelentősen csökkenti a sclerosis multiplex fellángolásának valószínűségét, ha az anya legalább két hónapig kizárólagosan szoptat.
Az Obstetrics & Gynecology c. orvosi folyóirat májusi számában megjelent tanulmány szerint a szoptatás dózisfüggően csökkenti a kardiovaszkulásris megbetegedések kockázatát a későbbi életben.
Magyarországon a kismamák háromnegyede él meg átmeneti elesettséget, 15 százalékuk depressziós lesz. A Szent János Kórház és az Országos Gyermekegészségügyi Intézet (OGYEI) Kurimay Tamás pszichiáter vezetésével, német minta alapján "anya-gyermek egységet" működtet, ahol csecsemőjével együtt gyógyítják a pszichiátriai kezelésre szoruló kismamát.
ScienceDaily (Aug. 26, 2008) — A szoptató anyák körében gyakran előforduló mastitist antibiotikumokkal kezelik, de – amint az spanyol kutatók eredményeiből kiderül – hatékony alternatíva lehet az anyatejből izolált lactobacillus törzsek szájon át történő szedése. A tanulmány az Applied and Environmental Microbiology c. szakmai folyóirat augusztusi számában látott napvilágot.
MALMÖ, Svédország, 2008. május 13. - Azok a nők, akik hosszabb időn át szoptatnak, kisebb eséllyel betegednek meg rheumatoid arthritisben, állapították meg svéd kutatók.
A tanulmányban, amely az „Annals of the Rheumatic Diseases” c. orvosi folyóiratban jelent meg, a szerzők leírták, hogy az egy évnél tovább tartó szoptatás 54%-kal, a legalább egy hónapig tartó szoptatás 26%-kal csökkentette a betegség kockázatát.