
Hazai és nemzetközi végzettséget adó Laktációs Szaktanácsadó képzés
indul 2010 szeptemberében!
A Laktációs Szaktanácsadó Vizsgára Felkészítő Szakirányú Továbbképzést a Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézete hirdeti meg, együttműködésben A "Szoptatásért” Magyar Egyesülettel. A képzés célja humán segítő foglalkozású alapdiplomával rendelkező szakemberek továbbképzése, szemléletének alakítása annak érdekében, hogy munkájukat a laktáció terén korszerű ismeretekkel gyarapodva magasabb szinten végezhessék.
A Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism c. folyóiratban nemrég megjelent tanulmány szerint azoknál az édesanyáknál, akik egy bizonyos típusú antidepresszáns gyógyszert szednek, a szülés után késhet a tejbelövellés, ezért nekik fokozott támogatásra van szükségük ahhoz, hogy szoptatni tudják gyermeküket.
NEW YORK (Reuters Health) Január 15. – Az extrém kis súlyú koraszülöttek kizárólag humán tej alapú táplálása csökkenti a nekrotizáló enterokolitisz előfordulását és súlyosságát a humán és tehéntejalapú kevert táplálással összehasonlítva – állítja egy új tanulmány.
„A nekrotizáló enterokolitisz 50%-kal, a sebészeti beavatkozást igénylő nekrotizáló enterokolitisz pedig majdnem 90%-kal kevesebbszer fordult elő a kizárólag humán tejjel táplált csecsemőknél a tehéntejalapú termékeket is kapó csecsemőkkel összehasonlítva” - írja a kutatócsoport a Journal of Pediatrics c. szakfolyóirat januári számában.
Az Academy of Breastfeeding Medicine állásfoglalása
New Rochelle, NY, January 13, 2010 – A cikkek, amelyek azt adják hírül, hogy a „szoptatás közel sem olyan jótékony hatású, mint korábban gondolták” nélkülözik a tényeket.
A riporterek papagájként ismétlik a Norvég Tudományegyetem sajtóközleményét, amely így kezdődik: „Bűntudata van, amiért nem szoptatta a gyermekeit vagy nem elég ideig? Nyugodjon meg. Egy új kutatás úgy találta, hogy az anyatej nem is annyira fontos sem az anya, sem a gyermek egészsége szempontjából.”
A média több helyen is tudósított arról az új tanulmányról, ami azt állítja, hogy a dokozahexánsav és más omega-3 zsírsavak – amelyek az anyatejben természetesen előfordulnak és amelyeket esetenként a csecsemőtápszerekbe is beletesznek – nem teszik a gyerekeket intelligensebbekké.
Számos napilap tudósított a napokban arról a norvég tanulmányról, amely összefüggést talált a várandósság alatti magasabb férfihormon szint és a szoptatási képesség között. A szerzők eredményeikből azt a következtetést vonták le, hogy az anyák szoptatási képessége kizárólag a hormonszintektől függ. Állításuk szerint ugyanezek a hormonszintek a felelősek a szoptatott és a tápszerrel táplált gyermekek egészségi állapotának különbségéért is. Ennek a kis esetszámú kutatásnak az eredményei további vizsgálatot igényelnek. Mindamellett az eredmények nem magyarázzák a szoptatási arányok különböző országokban tapasztalt óriási eltéréseit, és azt, hogy egyes országokban az anyák 99%-a sikeresen szoptatja gyermekét. A szerzők állításai ellentmondásban vannak azzal az igen nagyszámú bizonyítékkal is, amely szerint a szoptatási arányok növelhetők egy sor olyan beavatkozással, ami a szoptató anyák támogatását javítja.
A "Szoptatásért" Magyar Egyesület ismét megszervezi "Korszerű szoptatási ismeretek" c. tanfolyamát. Aki nem akar lemaradni, igyekezzen, mert csak az első 25 jelentkezőt tudják fogadni!
Az Academy of Breastfeeding Medicine (ABM) III. Európai Konferenciáját a lengyelországi Torunban tartja 2010. március 20-21-én.
A találkozón európai és amerikai előadók fognak beszélni a szoptatás különböző - az anyát illetve a csecsemőt érintő - témáiról. Az előadások lengyel, angol és német szinkrontolmácsolással hangzanak el. A konferencia helyszíne a toruni Bulwar Hotel.
Az Obstetrics & Gynecology c. folyóirat 2010 januári számában megjelenő tanulmány szerint azok az asszonyok, akik nem szoptatták gyermekeiket, nagyobb eséllyel betegednek meg szív-érrendszeri betegségekben, mint szoptató társaik.
Azok a középiskolások, akiket kicsi korukban szoptattak, jobban teljesíthetnek a tápszerrel táplált társaiknál, utal rá egy új tanulmány.
Amíg meg nem születik az első gyereked, az alvás jó esetben természetes része az életednek. De az első hetekben biztosan elgondolkodsz: vagy a gyerek nem működik jól, vagy te. Néhány hét múlva eljön a pillanat, amikor MINDENT tudni akarsz az alvásról. Segítünk!
Szaktanácsadó: Csóka Szilvia biológus, www.kotodes.hu
Hogyan könnyítsük meg gyermekünk megérkezését e világra?
Első unokám, Sebastian 8 héttel hamarabb született és légzési nehézségei voltak. Napokig szinte minden idejét inkubátorban töltötte, lélegeztető gépre kapcsolva, miközben mi csak a műanyag falakon keresztül nézhettük őt vágyakozva arra, hogy végre megérinthessük és a kezünkben tarthassuk.
Avagy: Amikor a szoptatás nem úgy megy ahogy tervezted
Gyakran felmerülő beszédtéma a szoptatási nehézségekkel szembesülő anyák között a reményvesztettség érzése és az elvesztett várakozások miatti szomorkodás. A várandósság időszaka alatt bizonyára elképzelted magadban, hogy milyen lesz majd a szoptatás. Azonban, ha a dolgok nem úgy jönnek össze ahogy azt tervezted, kétségbeesettnek és kiábrándultnak érezheted magad.
A legfontosabb, hogy olyan hordozóeszközt válassz, ami megfelel a cikksorozatunk előző részében tárgyalt ortopédiai követelményeknek! Az, hogy ezek közül a hordozók közül melyik a nektek való, attól függ, hogy mekkora a gyermeked, hogyan, milyen élethelyzetben szeretnél hordozni, és hogy melyik hordozó a szimpatikus számodra praktikus vagy akár esztétikai szempontok alapján. Az alábbiakban megpróbálom egy rövid áttekintéssel segíteni a választást. Csak olyan a hordozóeszközökről írok, amelyeket tiszta szívvel tudok ajánlani.
Az anyatej kulcsfontosságú a babák fejlődéséhez és egészségéhez, de hamarosan nélkülözhetetlen kutatási alap válhat belőle. Ausztrál kutatók kiderítették, hogy őssejtek vannak benne.